mer enn fire av 10 er venn med sjefen på Facebook eller Instagram.

Er du venn med sjefen eller kollegene på sosiale medier? Mer enn fire av 10 norske ansatte svarer i en ny, internasjonal undersøkelse at de er venn med sjefen på Facebook eller Instagram.

Over 25.000 arbeidstagere i privat sektor, i 34 land, deltar i den globale arbeidsmarkedsundersøkelsen Randstad Workmonitor. 44 prosent av de norske ansatte svarer i en ny rapport at de er venn med sjefen på sosiale medier som Facebook og Instagram. Bare hver fjerde svenske og danske kollega oppgir det samme.

I den samme undersøkelsen svarer tre av fire nordmenn at de er venner med arbeidskolleger på de samme sosiale mediene. Også i dette spørsmålet ligger Norge langt over det globale gjennomsnittet på 61 prosent. Men her er store internasjonale forskjeller. Typiske fremvoksende økonomier som Kina, Brasil og India topper med over 80 prosent vennskap med kollegaer. Mens arbeidstakere i mer etablerte og konservative økonomier som Sveits, Japan og Frankrike er nede på 10-20 prosent andel som oppgir slike vennskap.

-Nordmenn åpner i langt større grad enn andre, europeiske kolleger for denne typen digitale vennskap. Men vi er et relativt lite og åpent land, hvor over tre millioner nordmenn har konto på Facebook, og vi dessuten har en mer uformell arbeidsform med tettere relasjoner og mer fleksibilitet enn en del andre. Men også her i Norge er det store forskjeller på hvor vanlig det er å være venn på sosiale medier, sier administrerende direktør Eivind Bøe i Randstad Norge.

Forskjell på eldre og yngre

-For eksempel er nok yngre arbeidstakere og arbeidstakere i bedrifter som jobber innen media, kommunikasjon og IT nok mer tilbøyelig vennskap på sosiale medier, enn i større og mer tradisjonelle organisasjoner, sier han.

Randstad-sjefen til forsiktighet og bevissthet om hva du viser frem fra privatlivet hvis du åpner for vennskap med kolleger og sjefer på sosiale medier.

-Facebook, Instagram og Twitter har blitt en naturlig del av hverdagen for mange, og det er lett å glemme hvor mange som faktisk får med seg hva vi gjør og legger ut. De fleste bruker disse som privat nettverk, mens andre blander det private med det faglige. Men både ledere og ansatte bør spørre seg hva de egentlig ønsker å oppnå med en venneforespørsel til en kollega på sosiale medier, sier Bøe.

- Alle må uansett være bevisste på skillet mellom sin rolle som sjef, ansatt og sin private rolle. I sosiale medier kan dette skillet være mer uklart enn i andre sammenhenger, sier Eivind Bøe.

Gode råd

Her er karriereekspertens enkle råd for bevissthet rundt skillet mellom det private og profesjonelle i sosiale medier:

  • Før du godtar eller sender venneforespørsel til en sjef eller kollega, bør du sjekke hva som er vanlig i bedriften.
  • Ta en regelmessig opprydning på din egen side, de fleste av oss har et skjelett eller to i det digitale skapet. Det er ikke sikkert det er alt i historikken du ønsker at sjefen eller kollegaen skal lese. 
  • Bruk kontoens personverninnstillinger bevisst. For eksempel kan du kontrollere og godkjenne hva andre legger ut på din side, eller hva slags innlegg du blir tagget i. 
  • Vær bevisst din lojalitetsplikt som arbeidstaker. Vær gjerne aktiv i sosiale medier, men husk på hvor du jobber.
  • Husk at alt du publiserer på sosiale medier kan sees i lys av jobben og arbeidsplassen din.
  • Du kan samle alle arbeidskolleger i en egen gruppe på Facebook eller Instagram, og dermed bestemme hva slags oppdateringer de får se. Husk at et privat bilde eller en meningsytring du publiserer ikke alltid kan falle i like god jord hos sjefen eller en kollega.
  • Hvis du synes det er ubehagelig å motta venneforespørsel fra en kollega eller sjef på Facebook eller Instagram, forklar vennlig at du bruker disse som privat nettverk, og send heller en invitasjon på LinkedIn.

For flere detaljer fra undersøkelsen, eller ytterligere kommentarer kontakt gjerne Eivind Bøe, administrerende direktør for Randstad Norge, på telefon 909 98 150. (Eventuelt markedssjef Christian Børresen, telefon 992 62 869)

Om undersøkelsen:

Randstad Workmonitor ble lansert i 2003, og dekker nå 34 land verden rundt – i Europa, Asia, Australia og USA/Canada og Sør-Amerika.

Randstad Workmonitor publiseres fire ganger i året, noe som gjør både lokale og globale trender innen mobilitet jevnlig synlig over tid. Indexen sporer ansatt tillit og fanger forventninger rundt sannsynligheten for å endre arbeidsgivere innenfor en seks måneders tidsramme, gir en helhetlig forståelse av jobben markedet følelser og ansattes trender. I tillegg til å måle mobilitet, er også medarbeidertilfredshet og personlig motivasjon, samt et roterende sett av temaspørsmål en del av undersøkelsen.

Den kvantitative studien er utført via en elektronisk spørreundersøkelse blant en befolkning i alderen 18-65, som arbeider minst 24 timer i uken i en betalt jobb (ikke selvstendig næringsdrivende). Den minimale størrelsen på utvalget er 500 intervjuer per land, men så mange som 800 respondenter kan være spurt i flere land. Over 25.000 respondenter deltar i hver kvartalsundersøkelse