Proffice forsvinner, gjenoppstår som Randstad

Etter 31 år i Norge forsvinner merkevaren Proffice i dag fra den norske bemannings- og rekrutteringsarenaen, men gjenoppstår samtidig som Randstad.

I januar kjøpte det globale bemannings- og rekrutteringskonsernet Randstad Holding alle Proffice sine virksomheter i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Dermed oppstod Nordens nest største leverandør av HR-tjenester. I fjor passerte Proffice og Randstad samlet en milliard kroner i omsetning i Norge, og er den fjerde største aktøren i det norske markedet for HR-tjenester.

-En naturlig konsekvens av oppkjøpet, er at merkevaren Proffice forsvinner for godt. Det skjer fra og med i dag. Men selskapet og organisasjonen gjenoppstår like raskt i ny drakt, nå som Randstad, forteller administrerende direktør Eivind Bøe, som skal lede ”nye” Randstad i Norge. Han varsler at den globale HR-kjempen nå skal feste et enda tydeligere grep om det norske markedet.

Nederlandske Randstad Holding omsatte for 19,2 milliarder euro i 2015, og har mer enn 29.000 ansatte i 39 land. Konsernet etablerte seg i Norden i 2004, og fikk fire år senere fotfeste i Norge gjennom oppkjøp av en lokal nisjespesialist. Proffice etablerte seg for første gang i Norge i 1985.

-Randstad har en klar vekststrategi gjennom oppkjøp, og ønsker å være nummer èn eller to i alle de lokale markedene der vi opererer. Gjennom denne sammenslåingen vil Randstad kunne utnytte vekstpotensialet som fortsatt ligger i et fragmentert, norsk marked. Våre konkurrenter får et større og sterkere selskap å konkurrere mot, og kunder og kandidater får bredere tilgang på nye konsepter og muligheter, sier Bøe.

Tidligere i høst kjøpe Randstad Holding også verdens ledende aktør for nettrekruttering, Monster Worldwide Inc.

-Arbeidsmarkedet endrer seg raskt. Gjennom oppkjøpene styrkes vår evne til å knytte enda flere mennesker til enda flere jobber, også på tvers av grensene. Dermed styrkes vi til fortsatt å ligge i front i den digitale og menneskelige ressursutviklingen, og hele tiden tilby forbedrede løsninger til kunder og arbeidssøkende kandidater, sier Eivind Bøe.

”Nye” Randstad vil ha rundt 1500 ansatte, med kontorer i 19 norske byer.

Randstads opprinnelige norske virksomhet – rekruttering og konsulentutleie på fagspesialist- og ledernivå (avdelinger i Oslo og Stavanger) gjennomgår også et navneskifte, og videreføres under merkevaren Dfind.

For ytterligere kommentarer eller informasjon, kontakt gjerne Eivind Bøe, administrerende direktør for Randstad Norge, telefon 909 98 150.

Om Randstad:

Randstad er en av verdens største aktører innen fleksibel arbeidskraft, med tjenester innenfor rekruttering, bemanning og HR-tjenester. Randstad har mer enn 29000 ansatte i 39 land, og omsatte i 2015 for  19,2 milliarder euro.  Selskapet ble grunnlagt i 1960, og er børsnotert i Nederland og USA, med hovedkontor i Diemen, Nederland. (www.randstad.com / www.randstad.no).