FrP-ere velger Erna foran Siv

Oslo, 05.06.2013

Nær 4 av 10 FrP-velgere har større respekt for Erna Solberg enn Siv Jensen.

Mens 34 prosent yrkesaktive FrP-velgere oppgir at de har størst respekt for lederen av partiet de stemmer på, sier overraskende 37 prosent at de setter Erna Solberg høyest.

Det viser en ny landsdekkende arbeidsmarkedsundersøkelse blant 1000 arbeidstakere. Undersøkelsen er utført av Respons Analyse AS for bemannings- og rekrutteringsselskapet Proffice i april og mai 2013.

Blant alle de spurte kommer Erna Solberg og Jens Stoltenberg like godt ut av undersøkelsen; de får begge 34 prosent av de totale stemmene.

Partilederens omdømme avgjør
- Det er interessant at såpass mange velgere ikke viser lojalitet til lederen for partiet de sympatiserer med, men at de er ”utro” når det gjelder person. Hadde det enda vært slik at man var i stand til å skille sak og person, men det er et tankekors når hele 55 prosent av de spurte i undersøkelsen mener at partilederens omdømme faktisk påvirker hvorvidt de ender med å gi partiet sin stemme, eller ikke, sier Stein Andrè Haugerud, direktør i Proffice.

Sp-velgere favoriserer Jens
Funnene fra undersøkelsen er også dårlig nytt for Liv Signe Navarsete og Senterpartiet. I følge undersøkelsen svarer nemlig hele 47 prosent av Senterpartiets velgere at de har aller størst respekt for Jens Stoltenberg, mens kun 12 prosent respekterer Navarsete mest.

Venstre-velgere respekterer Erna
Også blant Venstre-velgerne kommer det frem at det ikke er deres egen partileder som nyter størst anseelse. På spørsmålet om hvilken partileder de respekterer mest, svarer 34 prosent Erna Solberg. 29 prosent velger Jens Stoltenberg, mens bare 20 prosent holder en knapp på Trine Skei Grande.

Her er totaloversikten:

SPM: Hvem av følgende partiledere har du størst respekt for? (Dette trenger ikke nødvendigvis være lederen for partiet du stemmer på.)

Jens Stoltenberg

Erna Solberg

Siv Jensen

Knut Arild Hareide