Aron nådde Galdhøpiggen etter syv timer

Lom, 29.08.2014

– Målet – å bestige Nordens høyeste fjell og samtidig samle inn penger til forskning mot barnekreft er oppnådd. Vi klarte det! sier Aron Anderson.

Etter syv og en halv time i rullestol og på krykker, klarte Aron Anderson, rullestolbunden eventyrer og idrettsmann med sitt prosjekt, å bestige Galdhøpiggen sammen med et team fra Proffice.

Aron Anderson, foreleser og inspirator, fikk kreft som barn og ble rullestolbunden. Men til tross for sitt funksjonshinder begynte han å bygge opp kroppen, drive med idrett og samle inn penger til Barncancerfonden, tilsvarende til Barnekreftforeningen som han samarbeider med i Norge. En sportslig utfordring var å bestige Kebnekaise og Europas høyeste fjell Elbrus i Kaukasus i Russland som han nesten klarte å nå, så nær som på 277 meter på grunn av dårlig vær.

Men på Galdhøpiggen tok Aron seg helt opp til toppen, ivrig og heiet frem av teamet fra Proffice.

– De langer vann, bærer rullestolen og heier meg fram. I over syv timer jobber og sliter vi oss opp mot toppen. Vi krysser områder med store steinblokker, går sammenbundet med sikkerhetsline over isbreen og klatrer oppover bratte partier. I perioder er jeg helt utslitt, men å gi opp er aldri et alternativ, forteller Aron og fortsetter:

– Til slutt ser vi toppen! Å nå dit er en helt fantastisk følelse. En følelse av lykke og nytelse, sier Aron og legger til: For meg er det mye det lykke handler om, å hele tiden gå fremover og utvikle seg. Å sette opp større mål og tørre å drømme om neste nivå!

Stein André Haugerud, administrativ direktør i Proffice er stolt over Arons bragd:

– Den viser at man klarer mer enn man tror med rett motivasjon. Vi fortsetter samarbeidet med Aron Anderson og den viktige innsamlingen av penger til det som han virkelig brenner for: kampen mot barnekreft, sier Haugerud.

Vil du bidra til forskningen mot barnekreft? Gå inn påhttp://minaksjon.barnekreftforeningen.no/forskning/start-innsamling.aspx?col=5-1373.

For mer informasjon kontakt:
Aron Anderson, +46 702 17 66 97, aron@aronanderson.se
Stein André Haugerud, +47 400 214 40, administrativ direktør i Proffice,steinandre.haugerud@proffice.no
Maria Uggla, PR- og pressesjef Proffice, +46 733 57 00 32, maria.uggla@proffice.com