Stoltenberg er drømmesjefen

Oslo, 04.06.2014

1 av 3 nordmenn mener Jens Stoltenberg er deres lederideal, mens DNBs Rune Bjerke havner nederst på listen. Det er store forskjeller på hvilke toppledere menn og kvinner har som sitt forbilde.

Dette kommer fram i den nyeste arbeidslivsundersøkelsen til Proffice, gjennomført av Respons Analyse AS på vegne av bemannings- og rekrutteringsselskapet i april og mai 2014.

Hvem av følgende toppledere representerer i størst grad din drømmesjef? Det er spørsmålet 1000 nordmenn besvarte i mai 2014. Det ble understreket at det var lederstil som skulle vurderes, og ikke person.

- Nordmenn liker ledere som er involverende og lyttende. At Stoltenberg havner på en solid førsteplass er således ikke så overraskende. Da er det mer interessant at 1 av 5 nordmenn, og 1 av 4 menn, mener at Olav Thons lederstil er forbilledlig, gitt at han fremstår som langt mer egenrådig. Det kan være at hans nøkterne og ansvarlige måte å være på, og ikke minst hans evne til å skape fantastiske resultater gjennom flere mannsaldre, virker appellerende på folk, sier Stein Andrè Haugerud, direktør i Proffice.

Nordmenn med høyere utdanning setter Jens Stoltenberg som sitt lederideal i større grad enn andre, mens Olav Thon og Petter Stordalen først og fremst er idealer blant de uten høyere utdanning.

Menn liker Kjos

Det er store forskjeller på hvilke lederideal menn og kvinner har. Både Jens og Erna står betydelig sterkere hos kvinnene, med henholdsvis 42 og 24 prosent. Til sammenligning er det kun 13 prosent kvinner som mener Bjørn Kjos er drømmesjefen, mens 23 prosent menn svarer det samme. Kjos’ fanskare vokser også i takt med alderen til de som har svart.

- Da vi gjennomførte en tilsvarende undersøkelse for fem år siden, dog med litt andre toppledere som på den tiden var i vinden, havnet Kjos på en andreplass. Selv om Kjos har falt på listen er han fortsatt idealet til 1 av 4 menn. Til tross for en del negativ oppmerksomhet den siste tiden, så oppfattes han nok fortsatt som en veldig tydelig leder. Han er ekstremt opptatt av å skape resultater, og er ikke redd for å gå i klinsj med de rundt seg. En leder som ikke er opptatt av å gjøre alle til lags kan nok tidvis oppleves som frustrerende for de ansatte, men vinner også lettere deres respekt, sier Haugerud.

DNB-sjefen på bunnen

Helt nederst på listen finner vi Rune Bjerke i DNB. Kun 2 prosent mener at han er drømmesjefen, mens Helge Lund og Anita Krohn Traaseth får henholdsvis 6 og 5 prosent av stemmene.

DETTE ER NORDMENNS DRØMMESJEFSTYPE

• Jens Stoltenberg (Partileder) 35 %
  • Olav Thon (Eiendomsmagnat) 21 %
  • Petter Stordalen (Choice) 19 %