– Dagens utdanningssystem er utdatert

24.11.2016 14:16:26
rama2016stor.jpg

Det mener 4 av 10 norske ledere. Og over halvparten opplever at arbeidslivet utvikler seg så raskt at kunnskapen man får gjennom studietiden er utdatert innen man er ferdig.

Det norske utdanningssystemet får strykkarakter fra både norske ledere og ansatte. Det fremkommer i høstens RAMA (Randstad Arbeidsmarkedsanalyse), som baserer seg på en stor undersøkelse blant over 2000 norske ledere og ansatte. Undersøkelsen er gjennomført i oktober i år av Respons Analyse, på vegne av Randstad, som nylig kjøpte Proffice-konsernet.

Tallene viser at hele 7 av 10 ledere mener mange av dagens utdanningsløp er unyttige, og at de gir urealistiske forventninger om jobb i fremtiden. Her får de støtte av ansatte uten lederstillinger; nesten 8 av 10 er enige i dette. 4 av 10 ledere hevder også at dagens utdanningssystem er utdatert.

– Det er selvsagt alarmerende når så mange arbeidsgivere mener at mye av dagens utdanning er direkte unyttig. Det er naturlig å tenke at en del av kritikken er rettet mot selve systemet, altså utdanningsinstitusjoner som ikke henger med på den teknologiske utviklingen, men så er det nok også en del fagdisipliner som ikke lenger burde vært egne fag på universiteter og høgskoler. Mastersyken det har vært snakket så mye om bør ikke være en kritikk mot lang utdanning i seg selv, men mot lang utdanning innen fag som ikke gir jobber i fremtidens arbeidsmarked. Her bør politikerne gå en runde, i tett samarbeid med næringslivet, sier administrerende direktør i Randstad, Eivind Bøe.

Ikke tilhenger av pugging

Anita Schjøll Brede er serie-gründer og administrerende direktør i Iris AI, et selskap som tilbyr kunstig intelligens til å kartlegge forskning. Hun mener dagens utdanningssystem er gammeldags og basert på at alle skal inn i den samme formen.  

– I tillegg vet vi at halveringstiden på en lært evne i dag har sunket til under fem år. Det vil si at halvparten av de evnene du tilegner deg første året på universitetet er utdatert innen du tar eksamen. Med den digitale og eksponentielle teknologirevolusjonen som bakteppe er det viktigste vi kan lære barn i dag å tilegne seg ny kunnskap på egen hånd, kildekritikk, kompleks problemløsning, sosiale relasjoner, og å finne hva man er god på og motiveres av, sier Schjøll Brede.