Hvordan følge opp etter jobbintervjuet

bygg.jpg

Jobben er din!

Gratulerer med ny jobb! Er du spent og nervøs er det helt normalt, for det knytter seg mange forventninger rundt overgangen til ny jobb. Noen praktiske råd på veien: Arbeidsavtaler skal gjøres skriftlig, og når du har skrevet under på en arbeidsavtale har du også en del plikter. For det første bør du kunne bruke litt tid på å vurdere et jobbtilbud, og har du flere prosesser gående parallelt må du være ryddig og klar i forhold til å takke ja eller nei til jobbtilbud. Be om tid til å tenke og en klar svarfrist, det er ryddig for alle parter. Les avtaleutkast og still spørsmål dersom det er ting du ikke forstår, bruk heller litt tid på å skape trygghet for både deg og arbeidsgiver.

Fikk du ikke jobben?

I løpet av jobbsøkerprosessen kan det bli mange intervjuer, og det er greit å evaluere din egen innsats. Fikk du ikke jobben? Forstår du ikke hvorfor? Her er noen vanlige forklaringer:

Det er flere elementer enn bakgrunn, erfaring og resultater som teller. Den nyansatte skal inn i et eksisterende arbeidsmiljø, og personlige egenskaper er viktige. Bedriften ansetter kandidaten de mener passer best i henhold til kravspesifikasjonen for stillingen.

  • Ønske om stabilitet. Kanskje tror de at du vil forlate jobben om ikke lang tid?
  • Personkjemi eller magefølelse. Fra tid til annen merker man at man ikke er på "bølgelengde" med intervjuer, og dette kan være en årsak.
  • Hvor motivert og forberedt var jeg?
  • Klarte jeg å koble interesser, utdannelse, spesialisering og erfaring opp mot jobben jeg søkte på en god måte?
  • Fikk jeg frem de sidene ved meg selv som var viktige for jobben?Hvor god var jeg til å lytte?
  • Stilte jeg relevante spørsmål?
  • Ga jeg utrykk for at jeg fremdeles er interessert i stillingen under intervjuet?

Hvis du har vært gjennom flere intervjuer, og ønsker at vi sammen tar en gjennomgang for å styrke mulighetene dine for å få drømmejobben - ta gjerne kontakt med Randstad for en felles evaluering.