Med flere som jakter på dyktige ansatte, blir det viktigere enn noensinne å ha gode fordelspakker. Dere har kanskje et flott program for belønning av de ansatte allerede, men vet de egentlig om alle fordelene? Kanskje de ikke husker alle de mindre synlige bonusene?
Denne artikkelen gir deg tips til hvordan du kan sikre at dine ansatte er fullt klar over alle de ikke-økonomiske fordelene og insentivene dere tilbyr.
få oversikt over de ikke-pengebaserte insentivene dere tilbyr – og hvilke som bør med.
last ned sjekklisten herFør du begynner å reklamere for fordelsprogrammet internt, må du få et klart bilde av hva dere faktisk tilbyr. Start med å liste opp og kategorisere de eksisterende insentivene og vurder om noe bør endres eller legges til. Det kan vre lurt å begynne med å gjennomføre en spørreundersøkelse blant de ansatte om hvilke fordeler de setter mest pris på. Da minner du dem ikke bare på at fordelsprogrammet eksisterer, men får også innspill til å tilpasse det videre.
regelmessig kommunikasjon er viktig
Når du har kartlagt og kategorisert de ikke-pengebaserte fordelene dere tilbyr, må de formidles effektivt til både nåværende og potensielle medarbeidere. Oppdater de ansatte regelmessig om tilbudet.
effektive verktøy og teknikker
Nyhetsbrev kan være et flott verktøy for å minne de ansatte på å utnytte fordelstilbudet fullt ut – men pass på at det ikke blir for mye informasjon; det skaper bare frustrasjon og svekker motivasjonen. Fokuser i stedet på å komme med riktig informasjon til rett tid.
Webinarer og interne eventer er også gode fora for å holde de ansatte oppdatert om fordelsprogrammet. De kan brukes som en interaktiv plattform for å drøfte tilbudet og sørge for at alle kjenner til de nyeste frynsegodene.
Et annet viktig tiltak er å gjennomføre en årlig medarbeiderundersøkelse, der et av punktene er hvor fornøyd de er med fordelsprogrammet. Det gir deg ikke bare verdifull innsikt i hvordan du kan gjøre forbedringer, bidrar også til å spre ordet om hva bedriften faktisk tilbyr.
For nyansatte er onboardingprosessen en super mulighet til å gjøre dem kjent med hele spekteret av fordelene dere tilbyr medarbeiderne.
få oversikt over de ikke-pengebaserte insentivene dere tilbyr – og hvilke som bør med.
last ned sjekklisten herfølg med på bruken og løft frem suksesser
Det er viktig å kartlegge hvordan de ansatte bruker fordelene, og evaluere effekten. Etabler felles mål for deltakelse og marker hver milepæl som blir nådd.
For eksempel kan du sende ut en kunngjøring à la: «i mai deltok 75 % av de ansatte på én eller flere yogatimer – det er ny rekord! Godt jobbet!», eller: «i september benyttet 28 % seg av muligheten til å bruke en dag med full lønn på frivillig arbeid for en god sak – strålende innsats!».
Det oppmuntrer ikke bare til at flere engasjerer seg, men understreker også verdien av disse fordelene for teamet.
gjør dette
-
lag en liste og kategoriser alle fordelene dere tilbyr, før dere kommuniserer dem til de ansatte
-
hold de ansatte oppdatert regelmessig
-
benytt onboardingprosessen til å gi nyansatte en innføring i hele omfanget av ansattfordeler
-
følg med på bruken og kommuniser resultatene for å øke engasjementet
-
gjennomfør medarbeiderundersøkelser for å finne forbedringspunkter i og spre ordet om tilbudet
Vil du oppdatere og forbedre bedriftens ikke-pengebaserte insentiver for å tiltrekke og holde på topptalentene? Da må du laste ned veiledningen vår med flere innsikter.