vanlige spørsmål og svar.

 

om randstad

  • hvem er randstad?

    Randstad er verdens største leverandør av HR-tjenester. Vi formidler jobber på vegne av våre kunder. Via vårt spesialistselskap Dfind tilbyr vi også tjenester som organisasjonsutvikling og karriererådgivning. 

    Les mer om Randstad

  • hvilke typer jobber tilbyr randstad?

    Vi formidler både faste og midlertidige (vikariater, sesongarbeid, engasjementer, etc.) stillinger for våre kunder, samt både fulltid- og deltidstilinger. Sammen med vårt spesialistselskap Dfind tilbyr vi jobber på alle nivåer innen de fleste bransjer og fagområder.

    Se våre ledige stillinger

  • kan randstad hjelpe meg med jobbsøkingen?

    Vi har samlet nyttige tips for deg som er jobbsøker i en helt egen jobbsøkerportal. Her finner du videoer og artikler som tar for seg jobbsøking fra a til å. Du kan også laste ned gratis CV- og søknadsmaler.

    Besøk vår jobbsøkerportal

 

jobbsøkerprosessen

  • hvordan søker jeg jobb hos randstad?

    For å søke på jobber hos oss finner du den aktuelle stillinger blant våre ledige stillinger og trykker på søkelinken. Du vil da bli bedt om å registrere informasjon om deg selv, samt din CV. Du kan også søke med din LinkedIn-profil eller med din profil på jobreg.no.

  • kan jeg komme innom et randstad-kontor uten avtale?

    Vi anbefaler at du alltid har en avtale når du kommer til oss. Om du møter opp uten avtale kan vi ikke garantere at våre rådgivere har anledning til å ta en prat med deg. 

  • hva betyr det å registrere seg hos randstad?

    Om du registrerer din CV hos oss gjør du deg tilgjengelig som jobbsøker, uten å søke på en konkret stilling. Flere av stillingene vi jobber med blir aldri utlyst og vi leter alltid først i egne baser når vi får inn oppdrag fra våre kunder. Dersom en jobb matcher din profil vil vi ta kontakt med deg.

  • kan jeg sende CV til randstad direkte på e-post?

    Grunnet strenge regler rundt personvern (GDPR) ønsker vi ikke å motta søknader og CV-er på e-post. Vi ber derfor om at alle dokumenter som inneholder personopplysninger registreres/lastes opp i vår søknadsportal, Mitt Randstad. Vi kan dessverre ikke garantere at CV-er som sendes via andre kanaler (e-post, sosiale medier, etc) vil bli håndtert.

  • jeg har søkt på en jobb, når vil jeg høre fra dere?

    Når du søker på jobber hos oss skal du alltid motta en bekreftelse på at vi har mottatt din søknad. Dersom du ikke mottar dette kort tid etter du har søkt, så anbefaler vi at du tar kontakt med oss. Hvordan jobbsøkerprosessen går videre er forskjellig fra stilling til stilling og kan i noen tilfeller trekke ut. Du skal høre fra oss uansett om du er aktuell for jobben eller ikke. Dersom du synes det tar for lang tid så anbefaler vi at du tar kontakt med oss.

  • jeg har registrert meg, når vil jeg høre fra dere?

    Dersom det dukker opp en stilling som matcher din profil så vil vi ta kontakt med deg, men vi anbefaler at du alltid holder deg oppdatert på våre ledige stillinger og søker på jobbene du kan tenke deg. Pass også på å oppdatere din profil dersom du får ny erfaring som kurs, sertifiseringer eller lignende.

 

om å jobbe for randstad

  • hvilken rolle har randstad i mitt arbeidsforhold?

    Når du jobber som utleid via oss er det Randstad som er din arbeidsgiver. Det betyr at vi er ansvarlig for alt det formelle rundt ditt arbeidsforhold, samt oppfølging. Alle som jobber for oss har en fast kontaktperson. I løpet av de første dagene du er ute i oppdrag vil denne ta kontakt med deg for å høre hvordan du trives, og vil også følge deg opp jevnlig under oppdragets varighet.

  • hvilken rolle har oppdragsgiver/kunden?

    Under oppdragets varighet er kunden ansvarlig for ledelse, kontroll og oppfølging av vår utleide medarbeider, og skal gi nødvendige instrukser og informasjon til vedkommende. Våre kunder forplikter seg til å behandle våre ansatte rettferdig og likestilt i forhold til sine egne ansatte, og i samsvar med lov og god skikk på arbeidsmarkedet. Kundene skal følge arbeidsmiljøloven og treffe de vernetiltak som er nødvendige for at våre ansatte ikke blir utsatt for helserisiko eller ulykker.

  • hvilke rettigheter har jeg som utleid via randstad?

    Ved ansettelse i Randstad vil vi inngå en skriftlig arbeidsavtale med deg. Arbeidsavtalen inneholder generelle bestemmer om arbeidsforholdet. For hvert enkelt oppdrag vil du motta en skriftlig oppdragsbekreftelse med opplysninger om arbeidssted, arbeidets art, oppdragets varighet, arbeidstid, lønn, overtidsbetingelser og feriepengesats.

  • vil jeg få fast stilling?

    Hovedregelen i norsk arbeidsliv og hos Randstad er fastansettelse. Det vil likevel, i noen tilfeller, være behov for å inngå en midlertidig ansettelse. Det gjelder tilfeller som faller innunder kategoriene «arbeid av midlertidig karakter» og «vikariat».

  • hvilken stillingsprosent vil jeg få?

    Ved inngåelse av en arbeidsavtale med Randstad vil stillingsprosenten gjenspeile ditt første oppdrag. Det vil si at stillingsbrøken gjennomsnittsberegnes i løpet av en 12 måneders periode.

  • får jeg mindre betalt om jeg jobber via et bemanningsbyrå?

    Nei. Som ansatt i Randstad vil du sikres samme vilkår som om du
    hadde vært ansatt direkte hos vår kunde for å utføre samme arbeid.

  • hvor ofte får jeg lønn?

    Normalt utbetaler Randstad lønn en gang i måneden, men i noen tilfeller hver 14. dag.

  • hva skjer dersom jeg ikke trives i jobben?

    Som din arbeidsgiver gjør vi alt vi kan for å hjelpe deg til å trives på arbeidsplassen din. Hvis du av en eller annen grunn ønsker å avslutte oppdraget ditt, ta kontakt med oss, så forsøker vi å finne en løsning sammen.

  • hvor lang oppsigelsestid har jeg?

    Standard oppsigelsestid hos oss er 14 dager. Kan være unntak.