Små og mellomstore bedrifter står overfor økende utfordringer knyttet til digitalisering, økonomiske nedgangstider, forstyrrelser i forsyningskjeden, mangel på kvalifisert arbeidskraft og en mer flytende og fleksibel arbeidsstyrke. Mange av disse problemene, kanskje med unntak av den siste, kan være kostbare å løse. Det finnes heldigvis en rekke insentiver som ikke regnes i kroner og øre, som kan bidra til å holde motivasjonen oppe og unngå at topptalentene i organisasjonen søker seg til andre steder.
I denne artikkelen skal vi utforske 9 ikke-pengebaserte insentiver og ansattfordeler som kan gi deg mer motiverte og engasjerte ansatte – uten å sprenge budsjettet.

investering vs. effekt – en veiledning til kostnadseffektive ansattfordeler for mer motiverte ansatte.
last ned veiledningen herDen nyeste Workmonitor-undersøkelsen vår viser at en god balanse mellom jobb og fritid nå ligger helt på topp – like høyt som lønn – på listen over det som er viktigst for arbeidstakerne. Disse etterfølges av andre motivasjonsfaktorer, som:
-
opplæring og kompetanseutvikling
-
karriereutvikling
-
velvære og mindfulness
Det er trange tider, og det kan være vanskelig for HR-ledere og bedriftseiere å gi lønnsøkninger eller betale ut bonuser til hardtarbeidende ansatte. Den gode nyheten er at du kan bruke en rekke ikke-pengebaserte insentiver for å motivere medarbeiderne og holde på de mest verdifulle ansatte. Her er ni eksempler:
1. fleksibel arbeidsordning
Fleksibelt arbeid og fjernarbeid er i rask vekst – på mange områder er det i ferd med å bli den nye normalen. Det å åpne for fleksible arbeidsdager og hjemmekontor på fast basis kan være svært effektivt for å hjelpe ansatte med å få hverdagen til å gå opp – noe som reduserer stress og forebygger utbrenthet. Gode løsninger for fjernarbeid kan også gi arbeidsgivere tilgang til en større kandidatpool.
Fleksible arbeidsordninger kan være så mangt, for eksempel å la ansatte jobbe hjemmefra et visst antall dager i uken eller velge sin egen kjernetid i stedet for å følge konvensjonell arbeidstid fra 9–17.
En nylig gjennomført undersøkelse fant at ansatte som jobber hjemmefra, sparer gjennomsnittlig 72 minutter hver dag på å slippe å reise til og fra jobb, noe som kan gjøre det svært mye enklere å få hverdagen til å gå opp.
2. opplæring
Av Workmonitor-undersøkelsen vår fremgår det at karrieremuligheter veier svært tungt for høyt kvalifiserte eller fagutdannede arbeidstakere. Hele 42 % oppgir at de ikke ville takket ja til en jobb som ikke hadde muligheter for karriereutvikling.
En effektiv måte å belønne og anerkjenne de ansatte på er å tilby muligheter for kompetanseheving og videreutdanning som lar dem utvikle nye ferdigheter og komme videre i karrieren. Det trenger heller ikke å være så veldig dyrt, særlig hvis du har erfarne ansatte som kan videreformidle kunnskap og ferdigheter til kollegene sine.
I takt med at næringslivet i stadig større grad går over til mer ferdighetsbaserte modeller, blir kompetanse om høyteknologiske felter og KI stadig viktigere. Det å tilby opplæring på disse områdene er ikke bare en strategi for å tiltrekke og holde på topptalentene – det er avgjørende for å overleve som bedrift i et landskap i rask endring.
3. direkte anerkjennelse av ansatte som utmerker seg
Noen ganger er en liten gest eller et lite tegn på takknemlighet fra lederen alt som skal til for at de ansatte vet at innsatsen deres blir satt pris på. Tidligere forskning har pekt på den tydelige sammenhengen mellom anerkjennelse av ansatte og lavt gjennomtrekk i bedriften.
Det kan handle om noe så enkelt som å sende en rosende e-post (med lederne på kopi) for en godt utført jobb eller å ta opp enkeltansattes prestasjoner på månedsmøtet.
4. temadager
Markeringer av spesielle anledninger og uformelle sammenkomster på arbeidsplassen kan være en god måte å gi noe tilbake til de ansatte på, bygge motivasjon og styrke relasjonene mellom kolleger. Dette gir grobunn for et positivt arbeidsmiljø, som ikke bare gjør arbeidsplassen mer attraktiv, men også kan føre til økte inntekter.
Det finnes mange uhøytidelige anledninger som kan feires sammen med de ansatte i løpet av året. Hva med å markere den internasjonale piknikdagen med en felles lunsj ute på nærmeste grøntområde? Det finnes til og med en egen «Gå tidligere hjem fra jobben-dag».

investering vs. effekt – en veiledning til kostnadseffektive ansattfordeler for mer motiverte ansatte.
last ned veiledningen her5. belønninger basert på personlige interesser
Belønninger som speiler de ansattes interesser og hobbyer får dem til å føle seg verdsatt som mennesker, ikke bare som ansatte.
Det kan være hva som helst, som en bok med anbefalinger om fine fjellturer, gavekort til en bestemt restaurant eller en strikkepakke med oppskrifter og garn.
Forskning publisert i Harvard Business Review viser de ansatte blir mer motiverte og lojale når de kan drive med det de er interessert i på fritiden.
6. pauser fra de vanlige arbeidsoppgavene
De fleste arbeidstakere er vant til å bruke all sin tid på jobben til å fokusere på arbeidsoppgavene. Ved å frigjøre tid til prosjekter de brenner for – selv om de ikke er direkte knyttet til kjernevirksomheten – kan du både belønne lojalitet og øke medarbeidertilfredsheten.
7. månedlig eller kvartalsvis fremheving av dyktige medarbeidere
Regelmessige, uformelle markeringer kan være en god mulighet til å løfte frem innsatsen til dyktige medarbeidere som konsekvent leverer på høyt nivå.
Det kan være en god idé å la de ansatte nominere kolleger. Det styrker følelsen av samhold og tilhørighet og løfter frem ansatte som støtter andre eller viser gode lederegenskaper.
8. muligheter for frivillig arbeid
I en nylig undersøkelse i regi av Deloitte svarte hele 87 % av respondentene at muligheten til å delta i veldedig eller frivillig arbeid i regi av jobben var en nøkkelfaktor for om de ville fortsette hos sin nåværende arbeidsgiver eller se seg om etter andre muligheter.
Som arbeidsgiver kan du bidra til å oppfylle dette ønsket ved å gi de ansatte tid og støtte til å delta i frivillig arbeid. I tillegg til å gi et verdifullt avbrekk fra den vanlige jobben kan slike tiltak føre til mer fornøyde og motiverte ansatte.
9. erfaring med andre roller
Hvis du gir ansatte mulighet til å få erfaring med ulike roller, fagområder og avdelinger i virksomheten, kan det gi dem variasjon i arbeidet og et bredere perspektiv på hvordan organisasjonen fungerer. Det kan også være positivt for den overordnede satsingen på kompetanseutvikling og styrke de ansattes muligheter.
Hvis virksomheten har flere ulike arbeidssteder, kan de ansatte få mulighet til å jobbe på et annet sted i en periode for å få variasjon i arbeidet og åpne for nye opplevelser.
Belønninger er en effektiv måte å vise takknemlighet for god innsats på. Selv om høyere lønn og bonuser ofte trekkes frem som de sterkeste motivasjonsfaktorene, kan immaterielle belønninger som ikke nødvendigvis handler om penger, ha vel så stor betydning for medarbeidertilfredsheten. Uansett hvilke fordeler selskapet tilbyr, bør du sørge for at det er et sted der hardt arbeid blir lagt merke til – og belønnes med jevne mellomrom.
investering vs. effekt
Gode og gjennomtenkte fordelsprogrammer inneholder gjerne insentiver og frynsegoder som varierer både i investeringsnivå og effekt for de ansatte. Last ned veiledningen vår for å finne ut hvordan du kan prioritere tiltakene som gir den beste balansen for selskapets spesifikke behov.
