oppskriften på engasjerte og motiverte logistikkmedarbeidere
Motiverte ansatte er en forutsetning for engasjement, produktivitet og ansattbevaring. I artikkelen "Motiverte ansatte i logistikkbransjen: Hvordan ser et engasjert team ut?" tok jeg opp utfordringene og de grunnleggende forutsetningene for jobbtilfredshet og motivasjon i logistikksektoren. I denne artikkelen går jeg videre til å fokusere på praktiske løsninger. Her ser jeg nærmere på hvordan ledere i logistikkbransjen kan styrke motivasjonen, selv i et krevende og belastende arbeidsmiljø.

Vil du se de globale funnene? Få innsikt i hva som påvirker motivasjonen globalt her:
last ned guidenhvorfor motivasjon blir stadig viktigere i logistikkbransjen
Ifølge en undersøkelse i regi av McKinsey har produktivitet seilt opp som en topprioritet på tvers av bransjer – og logistikkbransjen er intet unntak, særlig i en tid med stadig sterkere økonomisk press. For å holde seg konkurransedyktige må logistikkselskaper ikke bare optimalisere effektiviteten, men også investere i motiverte ansatte.
Et sterkt fundament begynner med viktige hygienefaktorer som konkurransedyktige lønninger, stabile arbeidsforhold og jobbsikkerhet. Men for å holde motivasjonen oppe på sikt kreves det mer enn bare økonomiske insentiver. For å ikke miste gnisten må de ansatte også få intellektuell stimulering, anerkjennelse og oppleve at arbeidet har mening.
fem nøkkelelementer for å løfte ansattes motivasjon i logistikkbransjen
Gjennom våre egne erfaringer fra arbeidet med kunder har vi i Randstad identifisert fem kritiske byggesteiner for økt motivasjon i logistikkbransjen:
-
prioriter teamarbeid
-
gi anerkjennelse for godt utført arbeid
-
sørg for et trygt arbeidsmiljø
-
tilby utviklingsmuligheter
-
skap en følelse av meningsfylt arbeid
1. prioriter teamarbeid
De fleste logistikkoperasjoner er avhengig av koordinert teamarbeid mellom lagerplukkere, lastere, sjåfører og andre nøkkelroller. Det betyr at solid teamarbeid og tydelig kommunikasjon er et must for å skape et arbeidsmiljø der ansatte føler seg påkoblet, verdsatt og myndiggjort – og alt dette er nøkkelfaktorer for å holde motivasjonen oppe.
Ved å oppmuntre til en teamorientert kultur kan du få et betydelig løft i moralen og effektiviteten på jobb. Noen eksempler på enkle, men effektive strategier er:
-
daglig sjekk-inn med teamet for å kort gjennomgå mål, oppdateringer og anerkjenne gode prestasjoner.
-
tydelig kommunikasjon: Hold de ansatte informert om selskapets overordnede og daglige mål, og hvordan innsatsen deres bidrar til det større bildet
I en logistikksektor der alt må skje raskt, kan fremdriftsoppdateringer i sanntid være ekstra motiverende – for eksempel «vi sendte ut 20 % flere ordre i dag – godt jobbet!». Da retter du søkelyset mot innsatsen alle i teamet gjør, og det styrker motivasjonen og lagånden.
Ut over å dele oppdateringer er det vel så viktig å lytte til medarbeidere i førstelinjen. Ved å innføre en tilbakemeldingssløyfe kan ansatte komme med innspill og foreslå forbedringer. For eksempel kan en laster foreslå en mer effektiv stablingsteknikk. Når ledelsen lytter og tar tak i verdifulle ideer, føler de ansatte at de blir hørt og respektert – og det er motiverende.
Med fokus på teamarbeid og tydelig kommunikasjon kan logistikkselskapene styrke medarbeiderengasjementet og motivasjonen. Resultatet er mer produktive og suksessorienterte team.
2. gi anerkjennelse for godt utført arbeid
Ifølge en analyse fra Workhuman er anerkjennelse en kraftig motivasjonsfaktor, særlig i logistikkbransjen, der mange roller jobber i kulissene. Når de ansatte føler seg sett og verdsatt, fører det både til økt motivasjon og høy ytelse over tid.
Supereffektive og lett gjennomførbare strategier for å anerkjenne ansatte inkluderer blant annet:
-
Offentlig anerkjennelse: Trekk frem medarbeidere som utmerker seg, i teammøter, nyhetsbrev eller oppdateringene fra selskapet – for eksempel en sjåfør med gjennomgående god punktlighet eller lagerteam som konsekvent oppfyller kvotene.
-
Innfør belønningsprogrammer eller insentivprogrammer som bonuser for feilfrie forsendelser eller sikkerhetsmilepæler.
-
Ikke-pengebaserte belønninger som ekstra fritid, merch eller gratis lunsj er små gester som kan ha stor betydning for motivasjonen.
Når ansatte og gode prestasjoner applauderes, skaper du en kultur for positive tilbakemeldinger som forsterker ønsket atferd – på engelsk kjent som «positive reinforcement». Og dette har en dokumentert positiv effekt på engasjementet og motivasjonen over tid.
3. sørg for et trygt arbeidsmiljø
Logistikkjobber – som lagerdrift, lasting og transport – er fysisk krevende. Derfor er det viktig å sørge for at de ansatte føler seg ivaretatt, verdsatt og støttet for at de skal holde motivasjonen oppe og yte sitt beste. Det er nødvendig å vise at du genuint vil ivareta de ansatte, for å opprettholde både motivasjon og tillit.
For å oppnå dette er det helt nødvendig å gi god og riktig sikkerhetsopplæring og kreve rimelige skiftlengder for å forhindre ulykker og utbrenthet samt redusere stress. Når de ansatte ser at deres trivsel og velferd er en prioritet, øker motivasjonen – og tilliten til arbeidsgiver.
En komfortabel ansatt er også mer tilbøyelig til å fortsette å være produktiv og engasjert. Selv små justeringer kan ha stor effekt på den samlede arbeidsmoralen. Sørg for:
-
gode pauserom
-
rene fasiliteter og godt vedlikeholdte arbeidsområder
-
klimakontroller (f.eks. kaldt vann om sommeren, oppvarming om vinteren) for lagerpersonalet
I tillegg til fysisk komfort påvirkes et positivt arbeidsmiljø av lederstilen til de overordnede. Det er svært viktig å gi ledere i førstelinjen opplæring i positiv ledelse. Støttende teamledere som aktivt løser problemer, oppmuntrer teamene og er åpne og imøtekommende, er langt mer motiverende enn strenge eller superkritiske ledere. Ledere i førstelinjen bør også være rettferdige og lydhøre, og straks ta grep hvis det er problemer med arbeidsmengden eller konflikter mellom ansatte. Dette viser teamet at de er støttet og verdsatt.
Ved å fokusere på disse områdene kan logistikkselskaper bygge et trygt og oppmuntrende miljø som styrker ansattmoralen og jobbprestasjonene.

Vil du se de globale funnene? Få innsikt i hva som påvirker motivasjonen globalt her:
last ned guiden4. tilby utviklingsmuligheter
Hos Randstad har vår lange og omfattende HR-erfaring vist oss at selv for entry-level eller manuelle jobber er muligheter til utvikling og avansement sterke motivasjonsfaktorer. Derfor tror jeg fullt og fast på viktigheten av å etablere tydelige karriereutviklingsløp i logistikksektoren.
Én måte å gjøre dette på er å tilby kurs og opplæring i nye ferdigheter, som sertifisering i å bruke nye maskiner, opplæring i lagerprogramvare eller kompetanseheving innen logistikkoordinering. Slike tiltak både øker effektiviteten og gir de ansatte en følelse av fremgang og kompetanse.
Like viktig er det å sørge for transparente karriereløp. De ansatte motiveres når de ser en fremtid i selskapet. En lagerplukker kan for eksempel ha muligheten til å rykke opp til rollen som skiftleder, og en sjåfør kan gå over til logistikkplanlegging. Del suksesshistorier om ansatte som har steget i gradene, som en inspirasjon for andre.
Tverrfaglig kompetanseutvikling er en annen verdifull strategi. Når du gir ansatte mulighet til å rotere mellom roller, for eksempel ved å gi en lagermedarbeider erfaring med utsendelseskoordinering, både forhindrer du at arbeidshverdagen deres blir monoton, og får en mer fleksibel arbeidsstyrke.
Du bør også vurderer å innføre et mentorsystem der erfarne medarbeidere veileder nyansatte. Da lærer de mye raskere og får en følelse av tilhørighet og støtte fra dag én.
5. skap en følelse av meningsfylt arbeid
Motivering av ansatte er en kontinuerlig prosess, og et av de viktigste aspektene er å sørge for at arbeidet oppleves meningsfylt. Når medarbeiderne ser konkrete resultater av arbeidet de gjør, blir også rutineoppgavene mer meningsfulle.
Sørg for at logistikkansatte forstår hvordan deres daglige innsats bidrar til helheten. Små påminnelser kan ha stor effekt, for eksempel «hver eneste pakke som leveres i tide, bygger tillit hos kundene» eller «presis ordreplukking sørger for at butikker og sykehus har det de trenger, når de trenger det».
Kommuniser jevnlig at logistikkteamet er avgjørende for selskapets suksess og kjerneverdier som pålitelighet og fornøyde kunder. Del historier fra virkeligheten om hvordan effektiv logistikk har gjort en stor forskjell – for eksempel ved nødhjelpsleveranser eller viktige hasteutsendelser av legemidler. Når man vet at arbeidet man gjør, har direkte positive ringvirkninger, er det en kraftig motivasjonsfaktor.
hovedpunkter
-
Første trinn til stabil motivasjon i logistikkbransjen er å imøtekomme de ansattes grunnleggende behov, som konkurransedyktig lønn, et stabilt arbeidsmiljø og jobbsikkerhet.
-
Prioriter teamarbeid og kommunikasjon. Åpen kommunikasjon og samarbeid skaper en mer engasjert arbeidsstyrke.
-
Sørg for at godt arbeid blir belønnet og anerkjent. Både økonomiske insentiver og ikke-materielle former for anerkjennelse bidrar sterkt til økt motivasjon.
-
Sørg for et trygt og støttende arbeidsmiljø der de ansatte føler seg verdsatt.
-
Tilby utviklingsmuligheter, for eksempel opplæringsprogrammer, karriereutviklingsopplegg og muligheter for intern mobilitet. Det er viktig for motiverte og lojale ansatte.
-
Sørg for at det daglige arbeidet oppleves meningsfylt. Knytt det opp mot det større bildet.
Hvis du vil ha en grundig, databasert oversikt over motivasjon i logistikkbransjen, anbefaler vi vår ferske employer brand research-rapport. Her får du innsikt i de viktigste trendene som påvirker ansattes motivasjon på tvers av ulike markeder, og hvilke faktorer som skaper – og hindrer – engasjement.
