KI-teknologien utvikles raskt, og HR-medarbeidere har fått øynene opp for potensialet i generativ KI i forhold til rekruttering. I dag finnes det mange gode og kostnadseffektive (eller til og med gratis) verktøy som kan generere originalt tekst-, video- og lydinnhold, og disse blir stadig mer populære blant både rekrutterere og jobbsøkere.
I en tid der den globale mangelen på kvalifisert arbeidskraft ikke viser noen tegn til å avta, kan slike verktøy hjelpe rekrutterere med å få mer ut av de eksisterende ressursene sine.
Etter hvert som teknologien blir mer sofistikert, og brukerne behersker den bedre, vil kunstig intelligens bli enda mer utbredt i HR-sektoren.
Generativ KI er på full fart inn i arbeidslivet. En Gartner-undersøkelse fra 2023 om bruken av KI på HR- og rekrutteringsbransjen avdekket at 81 % av HR-ledere allerede har tatt i bruk eller utforsker rekrutteringsløsninger basert på generativ KI. En Canva-undersøkelse som omfattet 5000 jobbsøkere, viste at nesten halvparten hadde brukt denne teknologien til å pusse på CV-en sin.
Men selv om mange ledere er nysgjerrige på å bruke kunstig intelligens i en HR-setting, er det ikke alle som har nøyaktig klart for seg hva de vil bruke det til. I denne artikkelen går vi gjennom de ulike stadiene av rekrutteringsprosessen og gir et knippe eksempler på hvordan generativ KI kan brukes (og når det bør unngås) i hvert stadie.
bruk KI til å identifisere kompetansemangel og bemanningsbehov i selskapet ditt
Det første trinnet i en god rekrutteringsstrategi er å forstå hva selskapet ditt faktisk trenger. Hvor bør du gjøre forbedringer, og hvilke viktige ferdigheter er det mangel på i den eksisterende arbeidsstyrken?
På dette trinnet må du finne svar i selve selskapet. Generativ KI kan være et supereffektivt hjelpemiddel når du skriver inn de riktige kommandoene, men de er ikke allvitende orakler. Mange av dem er trent på offentlig tilgjengelig informasjon hentet fra internett, og har derfor ikke tilgang til den innsikten og innsidekunnskapen som er nødvendig for å kunne definere nøyaktig hva selskapet ditt trenger.
Likevel kan offentlige KI-chatboter være nyttige som en kilde til inspirasjon, eller som sparringspartner. Hvis du gir en generativ KI-chatbot litt grunnleggende informasjon om situasjonen selskapet ditt er i, og ber den om å komme med noen forlag til mulige kompetansegap dere kan tette, kan det gi dere et godt utgangspunkt for interne drøftinger – men ikke ta alt den sier for god fisk. KI-baserte rekrutteringsløsninger kan fortsatt ikke erstatte erfarne rekrutterere med inngående innsikt i selskapet.
Noen plattformer er imidlertid i gang med å tilrettelegge for tilkobling til bedriftssystemer som gir dem en bedriftsspesifikk kontekst ut over bare de eksterne dataene de har blitt trent opp på – noe som gjør svarene deres mer relevante og verdifulle.
formuler stillingsbeskrivelsen
Her også må de grunnleggende elementene i stillingsbeskrivelsen komme fra interne eksperter i selskapet. Bare du og kollegene dine har informasjon om lønnen, arbeidsoppgavene og de nødvendige kvalifikasjonene for stillingen – men det kan likevel være nyttig å bruke verktøy for generativ KI som en interaktiv sparringpartner.
Generativ KI kommer imidlertid virkelig til sin rett når denne grunnleggende informasjonen skal bakes inn i en engasjerende og attraktiv stillingsbeskrivelse som tiltrekker seg kandidater av høy kvalitet. Legg inn informasjonen i et chat-basert verktøy for generativ KI, og beskriv hvilken «tone-of-voice» du ønsker og andre krav, for eksempel inkluderende språk. Deretter lager verktøyet umiddelbart en KI-generert stillingsbeskrivelse. Resultatet må analyseres og pusses på, men du får uansett skrevet stillingsbeskrivelser av høyere kvalitet – mye raskere.
Generativ KI kan også brukes til å utføre jobbanalyser og bidra til å identifisere ferdigheter, utdanning og erfaring som kan komme godt med i rollen – noe som potensielt kan la deg nå ut til en større kandidatpool. Det kan også være nyttig å bruke verktøy for generativ KI til å generere utfallsfokuserte stillingsbeskrivelser, som kan gjøre at du får både flere og bedre søkere. Både rekrutterere, HR-teamet og ledere som ansetter, kan ha nytte av disse bruksområdene.
søk og siling av kandidater
På dette stadiet publiserer rekrutterere stillingen på relevante plattformer og kontakter aktuelle kandidater i sine egne nettverk, og søknadene begynner å komme inn. Her kan det være fristende å ta i bruk generelle gratisverktøy for generativ KI – men husk at de av personvernhensyn absolutt ikke må brukes til screening av CV-er. Det er imidlertid mulig å bruke private og sikre KI-baserte rekrutteringsverktøy som et supplement til den manuelle prosessen med å sile kandidater.
Verktøy som lar deg søke gjennom passive kandidatprofiler og filtrere dem etter kravene til den aktuelle stillingen som bemannes, har eksistert i en årrekke – men de avanserte språkferdighetene til dagens KI-verktøy gjør dem mye bedre i stand til å få treff på kvalifiserte kandidater som kanskje har blitt silt vekk av de mer firkantede systemene.
Store språkmodeller (LLM-er/ Large Language Models) forstår inndata som skrives eller leses inn på et naturlig språk. Dette gjør det enklere å få gode treff med boolske søk, og gir deg som rekrutterer en annen og mer naturlig måte å formulere hva du ser etter, og få flere relevante svar tilbake. Når det refereres til "offentlige LLM-er," betyr det typisk store språkmodeller som er tilgjengelige for offentlig bruk eller har blitt trent på offentlig tilgjengelige data, som for eksempel GPT-modeller fra OpenAI.
Pass på at KI brukes som et supplement til det manuelle kandidatsøket – ikke til å erstatte det. Mange utviklere sliter fortsatt med å fikse algoritmiske biaser i KI-verktøyene sine. Slike biaser kan føre til at brukeren utilsiktet diskriminerer mot enkelte kandidater.
forhåndsutvelgelse og screening av toppkandidater
KI kan være et nyttig hjelpemiddel for å sile ut ukvalifiserte søkere og begrense kandidatlisten til dem som er mest aktuelle for stillingen. Chatboter er mer enn godt nok i stand til å ta seg av enkle screeningspørsmål. Det kan for eksempel være å spørre søkerne om de har førerkort, eller om de har den nødvendige utdanningen for rollen.
Ved å integrere generativ KI i eksisterende chatteroboter kan disse bli betydelig mer responsive, noe som allerede er et fokusområde for mange leverandører av rekrutteringsverktøy. I stedet for kun å forstå enkle, binære spørsmål, kan KI-drevne chatboter nå tolke et bredt spekter av svar på flere språk, gi mer «menneskelige» svar og håndtere komplekse oppgaver. De kan til og med booke intervjuer med kandidater via automatiserte telefonsamtaler.
gjennomføre jobbintervjuer
Verktøy for generativ KI kan være til hjelp i alle deler av rekrutteringsprosessen, men de fleste ledere vil fortsatt helst møte kandidatene til intervju ansikt til ansikt før de ansetter noen. Selv om KI faktisk kan brukes – og i noen tilfeller har blitt brukt – til å automatisere intervjuprosessen fra start til slutt, er dette en praksis som møter sterk kritikk både fra jobbsøkere og i media.
Ved å bruke KI i forbindelse med jobbintervjuer kan du imidlertid få umiddelbar feedback og nye ideer når du forbereder deg på å møte kandidater. Det kan være krevende å skulle komme opp med gode spørsmål som er relevante for kandidatens bakgrunn. Med noen enkle kommandoer kan du få en lang KI-generert liste over spørsmål som du kan omarbeide og tilpasse. Kandidatene kan også øve seg på intervjuer ved å spille rollespill med KI-løsningen.
onboarding av nyansatte
Generativ KI har også noen interessante bruksområder etter at intervjufasen er over, og søkerne som har kommet gjennom nåløyet, begynner å jobbe. Førsteinntrykket er viktig, men onboarding-prosessen kan være tidkrevende og utfordrende – særlig for kandidater som jobber eksternt.
Ved å utvikle en virtuell assistent basert på generativ KI, som læres opp til å bli ekspert på selskapets interne prosesser, retningslinjer og strukturer, kan nyansatte få en pålitelig og personlig tilpasset guide. Denne assistenten kan svare på spørsmål, koble dem til nødvendig opplæring, hjelpe med å fylle ut skjemaer og planlegge møter for de første ukene.
utforsk flere bruksområder for generativ KI
Hvis du er på utkikk etter flere KI-baserte rekrutteringsløsninger og flere måter å innlemme generativ KI på i rekrutteringsprosessene deres, har vi laget en veiledning til de viktigste bruksområdene for rekrutteringsbransjen. Last ned guiden nedenfor for å lese mer om hvordan denne teknologien kan forbedre resultatene i organisasjonen din.