Utviklingen av brukervennlige KI-verktøy de siste årene hatt stor innvirkning på både jobb og privatliv. Rekrutterere bruker generativ KI til å finjustere stillingsannonser, jobbsøkere forbedrer søknadene sine med KI, og selskaper verden over ser på hvordan denne teknologien kan effektivisere og automatisere eksisterende arbeidsflyter.

Historisk sett har inntoget av kraftige nye teknologier ført til usikkerhet, der mange er redde for at teknologien vil erstatte dem. Så hva tenker arbeidstakere i dag om dette?

illustration

last ned rapporten om hva arbeidsmarkedet tenker om KI.

last ned rapporten

Ifølge resultatene fra Workmonitor 2024-undersøkelsen vår er arbeidstakerne begeistret for potensialet som ligger i KI. Svarene fra 27 000 respondenter verden over viser at arbeidstakerne er nysgjerrige på KI og ivrige etter å bruke det i jobbsammenheng. For arbeidsgivere betyr dette at hovedfokuset ikke bør være å overbevise ansatte om KIs fordeler, men heller sørge for at de får den KI-kunnskapen de etterspør. 

I den nyeste undersøkelsen oppga 72 % av respondentene at opplæring og utvikling var viktig for karrieren deres, og KI lå på førsteplass over ferdighetene de ansatte ønsket å tilegne seg – hele 29 % sa de prioriterte dette høyest. Dette er en markant endring fra året før, hvor KI lå på tredjeplass.

workmonitor 2024 survey
workmonitor 2024 survey

Det er imidlertid et stort gap mellom det arbeidstakerne ønsker seg, og virkeligheten i dag. Selv om nesten tre fjerdedeler av respondentene i 2024-undersøkelsen sa at opplæring er viktig, og 36 % ikke en gang ville takket ja til en jobb som ikke tilbød dette, svarte bare 52 % at arbeidsgiveren deres faktisk hjalp dem med å utvikle ferdighetene sine på dette feltet. KI-spesifikk opplæring er fortsatt en sjelden fugl. I 2023-undersøkelsen hadde bare 13 % av respondentene fått tilbud om opplæring i KI året før.

workmonitor 2024
workmonitor 2024

Frykten for masseoppsigelser er vanlig når nye teknologier lanseres. I denne MIT Technology Review-artikkelen kommer det frem at alle de teknologiske fremskrittene i det 20. århundret førte til frykt for at folk kom til å miste jobben. Det er ingen tvil om at KI vil endre dagens forretningsprosesser. Verdens økonomiske forum rapporterte i 2023 at de fleste selskaper planlegger å øke automatiseringen i nærmeste fremtid – men samtidig planlegger de også å flytte arbeidstakere fra mindre relevante roller til mer fremtidsrettede stillinger.

KI-utviklingen kommer ikke til å gjøre mennesker unyttige – men det er viktig at arbeidsgivere forbereder seg på omstillingen. Opplæring, gode styringsrutiner og eksperimentering er nødvendig for å kunne realisere potensialet i KI.

illustration

last ned rapporten om hva arbeidsmarkedet tenker om KI.

last ned rapporten

hvilket potensial har KI for rekrutteringsbransjen?

En viktig faktor som trolig bidrar til den positive innstillingen til KI, er at det kan øke effektiviteten betydelig. Mange opplever at KI ikke gjør dem overflødige, men snarere hjelper dem med å effektivisere rutinemessige oppgaver og utvikle kreative ideer. På rekrutteringsfeltet kan KI bidra til å:

  • automatisere rutinemessige oppgaver som siling av kandidater og å kalle inn til intervjuer. Dagens KI-verktøy så avanserte at chatboter nå er noe helt annet enn de tidligere, rigide versjonene som irriterte kandidater og ga opphav til negative overskrifter.
  • lage appellerende stillingsbeskrivelser – generativ KI kan ta utgangspunkt i grunnleggende informasjon om en stilling og generere attraktive stillingsbeskrivelser som er skreddersydd for den aktuelle målgruppen. Gode stillingsbeskrivelser er essensielt når du skal kapre de rette kandidatene – ifølge en undersøkelse fra jobbportalen The Muse anser 55 % av kandidatene stillingsbeskrivelsen som en nyttig indikator på om jobben er riktig for dem. 
  • tolke søknader – Moderne KI-verktøy basert på store språkmodeller (LLM-er) er mye bedre i stand til å avdekke den sanne meningen i en tekst enn det standardverktøyene klarer. Dermed kan du sile kandidater mer presist og få bedre treff. Dermed kan KI-baserte verktøy hjelpe deg å unngå problemene med typiske søkeordsøk, der du risikerer å gå glipp av attraktive kandidater som bare ikke har brukt akkurat de ordene i søknaden.

Rekruttering handler om mennesker, og det menneskelige aspektet kommer alltid til å være viktig. KI kan imidlertid gjøre menneskelige rekrutterere mer effektive og hjelpe dem å ta bedre beslutninger. Her kan du lese om enda flere måter du kan bruke verktøy for generativ KI til rekruttering på.

hva er neste skritt for arbeidsgivere?

Undersøkelsene våre har vist at arbeidstakere er ivrige etter å ta i bruk KI-verktøy i det daglige arbeidet. Nå ligger ballen hos arbeidsgiverne, som må tilpasse seg disse forventningene. Vi har tre hovedanbefalinger til bedrifter som vil begynne å dra nytte av fordelene ved KI:

  • Sørg for at dere har god kjennskap til alle fordelene ved KI – men vær også oppmerksom på de potensielle ulempene, som algoritmiske skjevheter og KI-diskriminering.
  • Utvikle interne retningslinjer og føringer for etisk bruk av KI i organisasjonen, slik at de ansatte vet hvordan KI kan brukes ansvarlig.
  • Sørg for at all bruk av KI til forretningsformål kvalitetssikres av et menneske.

Selskaper som følger disse anbefalingene, vil kunne dra nytte av alle mulighetene KI-verktøy gir for økt kreativitet og produktivitet, og bygge en kultur for ansvarlig og etisk bruk av KI.

les mer om potensialet KI har innen rekruttering.

Hvis du vil ha mer utfyllende informasjon om hvordan KI kan brukes på rekrutteringsfeltet, hva arbeidstakerne synes om denne teknologien, og våre anbefalinger til jobbsøkere og myndigheter i en tid der KI vil spille en stadig viktigere rolle, bør du klikke nedenfor for å laste ned presentasjonen «arbeidsmarkedet og KI: noe vi bør frykte eller omfavne?». 

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her