Møt gen Z – generasjonen som elsker forandring, omfavner teknologi og brenner for bærekraft. De bringer ny energi og nye ideer til produksjonssektoren, og vi er bare helt i startfasen av å se hvordan de vil forme arbeidslivet fremover. I denne artikkelen skal vi se på noen av de større endringene og trendene som påvirker produksjonssektoren, og vise hvordan du kan agere med hjelp fra gen Z.
«industri 4.0» og fremtidens produksjonssektor.
Som aktør i produksjonssektoren kjenner du godt til den pågående utviklingen i retning av «den fjerde industrielle revolusjon» eller «industri 4.0» – og utsiktene til en «industri 5.0» enda lenger frem i tid, med enda mer fundamentale omveltninger på teknologi- og bærekraftsfeltet.
Kompleksiteten og endringstakten i industrien utvikler seg eksponentielt i et tempo nesten uten sidestykke i historien. I dag står produksjonsledere overfor press fra alle kanter om å bli mer bærekraftige, produktive og responsive på makrotendenser som fremveksten av KI, forstyrrelser i globale forsyningskjeder og økonomisk usikkerhet.
I en tid med raske endringer er kompetent og engasjert personell et must – men det blir stadig vanskeligere å få tak i kvalifisert arbeidskraft. Kompetansegapet er et faktum, og nå som utviklingen går raskere enn tilgangen til relevante ferdigheter, blir det stadig vanskeligere gjennomføre de nødvendige endringene for å lykkes i omstillingen til «den fjerde industrielle revolusjon» – neste generasjons industri.
Det har nådd et punkt der det å tiltrekke og holde på kvalifisert arbeidskraft med de rette ferdighetene nå er den største utfordringen for produksjonsbedrifter. 65 % av respondentene i US National Association of Manufacturers (NAM)-undersøkelsen oppga dette som den viktigste hindringen i 1. kvartal 2024. Det har det vært i samtlige slike undersøkelser siden 2017, med unntak av pandemiårene.
Denne trenden kan bare snus ved å bringe inn kvalifisert arbeidskraft med relevante ferdigheter – og energi til å bruke ferdighetene. Her kan «generasjon Z» bli en viktig del av løsningen. Noen i denne gruppen er allerede etablert i arbeidslivet, men flere er i startgropen av karrieren, og over tid vil denne generasjonen utgjøre en stadig større del av arbeidsstyrken. La oss se på rollen de spiller i den pågående digitale omstillingen i produksjonssektoren – og hvor verdifulle de kan være for virksomheten din.
gen Zs rolle i den industrielle omstillingen
Til tross for en digital oppvekst finnes det anekdotiske bevis for at gen Z kanskje har lavere digital kompetanse enn mange tror. De fleste i den vestlige verden som tilhører gen Z, husker neppe at det fantes en tid før internett og datamaskiner i hvert hjem. I stedet er de fostret opp på en diett av lukkede, brukervennlige smarttelefon-apper, og dermed ser noen av dem ut til å mangle noen av standardferdighetene mange arbeidsgivere tar for gitt.
Men denne stereotypen viser ikke hele bildet. Gen Z liker tanken på å studere og jobbe med tekniske fag, og de har enda større sannsynlighet for å sikte seg inn mot en karriere i produksjonssektoren enn millennial-generasjonen før dem. Antallet realfagsstudenter som fullfører studiene, har aldri vært høyere i USA, og Workmonitor-undersøkelsen vår viser at ferdigheter innen IT, KI og teknologi ligger høyt på gen Zs liste over prioriteringer.
en løsning på kompetansegapet.
Så hva kan gen Z tilby arbeidsgivere i produksjonssektoren som trenger en løsning på kompetansemangelen og en aldrende arbeidsstyrke?
nye perspektiver fra den digitale generasjonen
Utenom dataferdighetene har gen Z en stor fordel i at de er den første virkelig digitale generasjonen. Selv generasjonen før dem, millenniumsgenerasjonen, vokste opp i en periode der internett tok opp en relativt liten del av hverdagen. Gen Z har derimot hatt hele verden et tastetrykk unna fra fødselen av, og har blitt dyktige til å løse problemer og lære seg ting på egenhånd. I komplekse produksjonsmiljøer der nye teknologier stadig tas i bruk, er dette en klar fordel. Kombinert med den oppdaterte kunnskapen mange nyutdannede fra gen Z har, får du et verdifullt tilskudd til virksomheten som kan supplere kompetansen til kolleger fra tidligere generasjoner, snarere enn å erstatte dem.
brenner for læring og utvikling
Endringstakten i moderne produksjonsvirksomheter viser ingen tegn til å avta. I dette miljøet er ikke ferdigehtene arbeidstakerne har i dag viktigst, men dem de lærer i morgen. Her har generasjon Z en stor fordel:
- 80 % av respondentene fra gen Z har lærings- og utviklingsmuligheter som en av de viktigste karriereprioriteringene – mot 70 % av gen X og bare 61 % av babyboomer-generasjonen.
- En undersøkelse fra 2022 viste at 74 % av gen Z-arbeidstakere vurderte å bytte jobb i løpet av det neste året på grunn av mangel på slike muligheter.
- I LinkedIns Workplace Learning Report fra 2024 sa 53 % av gen Z-respondentene at de har mulighet til å delta i faglig utvikling for å utforske ulike karriereveier på arbeidsplassen, mot 35 % i snitt for andre generasjoner.
Produksjonsselskaper som i større grad klarer å tiltrekke seg kvalifisert arbeidskraft fra gen Z, vil få en arbeidsstyrke som er mye mer responsive for endring, innovasjon og utvikling.
engasjement for bærekraft
Generasjon Z vil oppleve flere av de negative konsekvensene fra klimaendringene enn generasjonene før dem, så det er ingen overraskelse at de engasjerer seg i å bygge en bærekraftig fremtid. Her har produksjonsbedrifter en viktig fordel som kan hjelpe dem med å tiltrekke seg de beste talentene fra gen Z:
- I EU står produksjonssektoren for 22 % av de totale utslippene, på tredje plass etter husholdninger og energisektoren. I den videre bærekraftige omstillingen vil produksjonssektoren bli et av de viktigste områdene for nye initiativer og teknologier for utslippskutt og økt bærekraft – og det vil gjøre det til en attraktiv sektor for klimaengasjerte gen Z-jobbsøkere.
- Regelverk som CBAM og CSRD vil ramme produksjonssektoren hardt, men i kjølvannet av disse kan nye jobber og kompetansebehov oppstå som påvirker hvilke utdanningsprogrammer og karrierer gen Z velger å satse på. Selskaper som griper denne sjansen, vil tiltrekke seg kandidater med både de rette kvalifikasjonene og et sterkt engasjement.
- For produksjonsbedrifter som vil skape grønne jobber, er gen Z en viktig målgruppe. En studie i regi av LinkedIn viste at 61 % ønsker å gå over til en «grønn» jobb i løpet av de neste fem årene, og den største hindringen er mangelen på ledige stillinger av denne typen.
finn ut hvordan gen Z kan være nøkkelen til en produktiv omstilling
Idet produksjonssektoren omstiller seg til en ny virkelighet, og tidsfristene for bærekraftsmålene nærmer seg, skaper alle endringene underveis turbulens som kan være til hinder for produktiviteten.
Du kan finne ut mer om hvordan gen Z kan bidra til å løse dette problemet, i rapporten vår med tittelen «Går produktiviteten nedover? Gen Z kan være løsningen». Der finner du enda flere innsikter, statistikk og kilder om de potensielle fordelene gen Z kan ha for produksjonssektoren, og hvordan kombinasjonen av ferdighetene og egenskapene deres kan bidra til å holde hjulene i gang også i omstillingsperioder. Last den ned hvis du lurer på hvordan gen Z kan gi virksomheten din et løft.