Når vi etterhvert legger den koronakrisen bak oss, er det viktig å omforme HR-strategien for å møte de nye utfordringene og bidra til å sikre organisasjonen din for framtidige utfordringer. Denne artikkelen handler om hvordan du kan utvikle en proaktiv HR-strategi som gjør at du sikrer deg den kompetansen du trenger for å møte forretningsbehovene dine.

blogpost-rekrutteringsstrategi
blogpost-rekrutteringsstrategi

behovet for en proaktiv HR-avdeling

I krisesituasjoner jobber mange HR-avdelinger intenst for å dekke kortsiktige behov, som å fylle uventet ledige stillinger eller foreta ikke-planlagte oppsigelser. Men det trenger ikke å være slik.

Med riktig HR-strategi kan HR-teamet bli mye mer proaktive og forberedte på uforutsette hendelser. En proaktiv strategi handler om å ha en arbeidsstyrke som er riktig balansert og som støtter varierende produksjonsbehov på lang sikt – og som fortsetter å være fornøyd i jobben. Videre vil overgangen til proaktiv planlegging ha en betydelig påvirkning på bedriftens bunnlinje, KPI-er og ressurser

slik blir HR-avdelingen mer proaktiv

En proaktiv HR-strategi er en forutsetning for vekst i usikre tider, da den gjør at du kan tilpasse deg svingninger i markedet.

Som Deloitte bemerket i sin 2020 Global Human Capital Trends, må bedrifter investere i "styrke til å møte en usikker framtid" hvis de ønsker å lykkes i "en verden der det eneste som er konstant, er endring". Mer enn halvparten (53 %) av selskapene som ble undersøkt av Deloitte, sa at minst 50 % av arbeidsstyrken vil måtte skaffe seg ny kompetanse og ferdigheter i løpet av de neste tre årene.

Ved å endre kompetansestrategi, kan du sørge for at du har rett kompetanse til rett tid. Nedenfor har vi skissert fire trinn til en mer proaktiv HR-avdeling.

tilpass strategien til de viktigste forretningsmålene

Det er en viktig oppgave for HR-avdelingen å forutsi hvilken kompetanse og ferdigheter som kreves i framtiden. Derfor må du jobbe tett med strategiske beslutningstakere for å justere HR-strategien til de langsiktige forretningsmålene. Først da kan du forutsi hvilke funksjoner og team som mest sannsynlig vil bli ansatt neste gang. Ved å ha en tett dialog med toppledelsen, kan du lage en prognose for bemanningsbehovet i de kommende årene.

bygg et kompetansenettverk

Når du har identifisert funksjonene og lagt en plan for de framtidige bemanningsbehovene, er neste trinn å sørge for at du kan fylle disse funksjonene raskt når bemanningsbehovet oppstår. For å gjøre dette må du gå aktivt inn for å bygge et kompetansenettverk. Hvis du har etablert et nettverk av potensielle kandidater, trenger du ikke å kaste bort tid på å skaffe kandidater når en stilling plutselig blir ledig.

Det er forskjellige måter å bygge et slikt kompetansenettverk på. Du kan for eksempel sende medarbeiderne dine til nettverksarrangementer, messer og konferanser, be om referanser fra dine nåværende ansatte eller søke opp interessante profiler på LinkedIn. Når du har identifisert potensielle kandidater, kan du forklare at selv om bedriften din for øyeblikket ikke har noen åpninger, tror du de vil passe godt inn i framtiden. Deretter må du sørge for å holde kontakten til det oppstår et behov. Har du en godt etablert karriereside på websidene dine kan du kanskje få de til å registrere seg der, slik at de er lagret på en måte som ikke er i strid med GDPR. 

utnytt fleksibel kompetanse

For å forberede organisasjonen på uforutsette hendelser må du gjøre sourcing-strategien din mer smidig. Dette er grunnen til at den fleksible arbeidsstyrken øker i popularitet sammenlignet med den tradisjonelle arbeidsstyrken som består av fast ansatte. En fleksibel arbeidsstyrke gir deg tilgang til rett kompetanse til rett tid og innebærer betydelige kostnadsbesparelser.

Forskning fra American Express har vist at 75 % av bedriftene tror at å ansette konsulenter, frilansere og midlertidige arbeidstakere vil være en viktig del av ansettelsespraksisen deres i de kommende årene.

styrk ditt employer brand

Hvis du har et sterkt employer brand, vil du tiltrekke deg flere kvalifiserte kandidater. Det er derfor du hele tiden må planlegge hvordan du kommuniserer hvilken kultur, goder og fordeler dere tilbyr. Mange millennials er på utkikk etter meningsfylt arbeid og digitalt avanserte selskaper som tilbyr løpende muligheter for læring, utvikling og vekst. 

lær mer om å bygge en effektiv rekrutterings-strategi

Hvis du ønsker økt kunnskap om hvordan HR-avdelingen din kan bli bedre, er det mer å lære om rekrutterings-strategi, eller talent acquisition. Vi har utarbeidet en detaljert guide som viser hvordan du kan bygge en effektiv TA-strategi.

Guiden inneholder følgende:

  • introduksjon til TA-/rekrutterings-strategi
  • finn smertepunktene innen talent acquisition
  • koble sammen rekrutterings-strategi og virksomhetsmål
  • slik bygger du en effektiv strategi 
  • slik kan en bemanningspartner hjelpe deg
about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her