Artikkel oppdatert juli 2020

LinkedIn er den viktigste sosiale plattformen for profesjonelle arbeidstakere og ledere i Norge. Skal du rekruttere kandidater er det vesentlig at du selv har en profil som er så oppdatert og riktig som mulig. Her vil jeg gi deg noen tips for å optimalisere din egen profil. Starter du helt fra scratch tar det litt tid, men se på det som en investering i egen merkevare og selskapet ditt.

014-1.webp
014-1.webp

Siste oppdatering fra Ipsos i 2020 viser at nærmere 1,3 millioner nordmenn er på LinkedIn. Dette er en god del færre enn for eksempel Facebook, men dersom du ønsker å bygge employer brand, egen merkevare, eller er ute etter å finne relevante kandidater finnes det ingen bedre plattformer. Som leder er du heller ikke alene. Mer en 45 % av alle som er på plattformen er beslutningstakere, og 91 % av disse anser LinkedIn for å være sin toppkilde for informasjon. Med andre ord er det gode muligheter til å nettverke med likesinnede, og det er en stor mulighet for å nå ut med budskapet ditt dersom du klarer å være relevant og informativ.

oppdater den grunnleggende informasjonen

I denne artiklene tar vi utgangspunkt i at du ikke er så veldig aktiv, og gir deg noen tips for at du skal få en profil som er så god som mulig. Skal du være på LinkedIn er det viktig å vise at du er tilstedeværende. Alt som skjer på plattformen baserer seg på søk og relasjoner, og skinner det gjennom at du ikke har en oppdatert profil vil du neppe nå så langt som du burde. Mange er sløve med å oppdatere den grunnleggende informasjonen. Har du byttet jobb endrer du selvfølgelig arbeidsgiver relativt med en gang. Har du byttet stillingstittel og bransje? Dette må du rette på. På samme måte bør du også ta med de små tingene. Har du gjennomført et kurs eller annen opplæring bør du ta med dette også. Det tar seg ikke spesielt bra ut om du 6 mnd etter et jobbytte fortsatt framstår som ansatte hos tidligere arbeidsgiver.

ha et relevant og profesjonelt bilde

Dette har du sikkert hørt før, men det er likevel mange som ikke gjør dette riktig. Ha et profesjonelt bilde. Det beste er å se rett i kameraet, bruk godt lys og forsøk å se positiv og imøtekommende ut. Har du ikke tilgang til profesjonelt utstyr så kan du ta bilde med mobil, men for all del ikke en selfie. Få en venn til å ta bildet av deg, helst mot en nøytral bakgrunn. Kle deg pent, men ikke overdrevent. Fjern solbrillene. Som leder vil du framstå seriøst, så bruk et bilde som reflekterer dette. Kle deg i henhold til hva som er kleskoden i bransjen du jobber. Det å ikke ha et bilde er egentlig ikke noe alternativ dersom du ønsker å bli funnet. I følge LinkedIn selv er det 11 ganger så stor mulighet til å bli klikket på dersom du har bilde i forhold til en tom profil. Profilbildet skal være i størrelse 400 x 400 pixler eller bedre.

bruk bakgrunnsbilde

Ser profilen din kjedelig ut, legg til et bakgrunnsbilde. Dette er noe flere ikke tenker på, men visuelt sett er det på mange måter prikken over i-en i forhold til å få profilen til å framstå helhetlig og ryddig. 

Anbefalt format fra LinkedIn er 1584 x 396. Finn et bilde som er relevant, og helst et du ikke har stjålet fra et annet sted. Har du ikke bilde i riktig størrelse finnes det mange gratis redigeringstjenester på nettet der du raskt endrer til rett format. Den beste måten å framstå profesjonelt er å ha et bilde i selskapets profil. 

bruk overskrift og sammendrag

Jo høyere opp i profilen du har informasjonen, desto høyere vil du rangere i søk på nettopp dette. Overskriften er der du selger inn deg selv og kompetansen din. Denne blir også vist i søk sammen med bildet ditt, så her har du en unik mulighet til å stå fram med det som er dine sterke sider. I sammendraget har du enda litt mer plass. Her bør du fokusere på der du er, og dit du har tenkt deg. Ikke bruk for mye plass for fortiden. Skriv i jeg-form. Vær ikke redd for å trekke fram positive sider ved deg selv og gode resultater. Bruk også nøkkelord, da alt handler om søk. Tenk gjennom hvem du ønsker å nå ut til. Du skriver ikke for deg selv, men for de du vil bli en del av nettverket til, en potensiell arbeidsgiver eller kunde. Hvilke kompetanse og ferdigheter tror du målgruppen din er interessert i?

skrivefeil er fy!

Skrivefeil er aldri bra, og spesielt ikke på en profesjonell profil. Les nøye gjennom, og dersom du vet at du har en tendens til å ha feil så bør du få en venn til å se over i tillegg. Du tenker kanskje at det ikke er så farlig om det ikke er 100% perfekt, men husk at dette er del av førsteinntrykket du gir. Skal du fremstå profesjonelt så kan du ikke presentere deg selv med en profil fylt med skrivefeil.

bruk nøkkelord

Bruk faguttrykk og nøkkelord som du antar er relevant for den som søker etter deg. Siden store deler av det å være på LinkedIn består av å søke og bli funnet, er dette ekstremt viktig. Riktig bruk av nøkkelord er helt avgjørende for om du skal dukke opp i rekrutterernes søk. Har du spesiell kompetanse er det verdt gull, så ikke unnlatt å ta det med. 

kurs og sertifiseringer

For enkelte yrker er den erfaring du har gjennom kursing og sertifikater vel så viktig som utdannelsen du tok for 20 år siden. Legg derfor inn dette fortløpende etterhvert som du tar det, slik at du viser at du har oppdatert kunnskap innen viktige fagområder. Om det ikke er relevant for den nåværende jobben kan det hende det er det som skal til for at du skal tas i betraktning i den nye.

interesser

Det er forskjell på Facebook og LinkedIn, men du kan gjerne vise at du er samfunnsengasjert og har kompetanse utover utdannelse og yrkeserfaring. Har du tatt på deg frivillige verv er det plass for dette. Det er ikke nødvendigvis bare lønnet arbeid som må være med. Gjennom de tingene du har engasjert deg i forteller du mye om deg selv som person. Er du en som bruker mye tid på å gi tilbake til samfunnet er det viktig å få fram dette. Det at du er leder i idrettslaget forteller også mye om både det du brenner for og arbeidskapasiteten din.

personaliser linken til profilen din

I utgangspunktet er linken til profilen din satt sammen med masse rare tall og bokstaver. Hvis du tar deg tid til å personalisere linkedin ser det mye bedre ut. Da deler du den enkelt på visittkort, i CV eller søknad. Linken forkorter du enkelt under edit profile and public URL som du finner øverst til høyre på profilen din. En forkortet URL kan feks se slik ut: https://www.linkedin.com/in/christian-borresen/ Ta tar den seg også mye bedre ut dersom du ønsker å inkludere den på et visittkort eller i en mailsignatur. 

knytt kontakt med mennesker du ikke kjenner..

Du vil oppleve å få invitasjoner av mennesker du ikke har møtt. Ikke vær redd for å takke ja til disse dersom du ser at de har stillinger eller kompetanse som er relvant for deg. Vær heller ikke redd for å sende invitasjoner til ukjente. Tvert i mot kan det være en fin måte og komme i kontakt med de rette selskapene. Ofte publiserer enkeltpersoner helt andre oppdateringer enn en bedrift, så her har du en gylden mulighet til å gi andre innblikk i hvordan det er å jobbe for selskapet ditt. Skal du ha kontakt med dine medarbeidere på sosiale medier? På LinkedIn er det ditt profesjonelle jeg som vises, så her bør du ikke ha noen motforestillinger dersom en av din ansatte vil ha kontakt. Spør de deg om vennskap på Facebook? Henvis heller til LinkedIn-profilen dersom du ikke vil dele en personlig profil. På denne måten unngår du å være avvisende. 

... men send personlige invitasjoner

Når du sender en invitasjon er det mye større mulighet for at vedkommende takker ja dersom du legger til en personlig melding. Vær høflig, presenter deg selv, og legg ved en setning eller to om hvorfor du mener dere bør knytte kontakt.

del relevante oppdateringer

Du vil merke at du fort blir mye mer synlig om du legger ut jevnlige oppdateringer. Vær profesjonell, skriv om noe du har greie med, og ikke del for ofte. I motsetning til andre sosiale medier er de fleste på LinkedIn av profesjonelle grunner, og forventer at du er der av samme grunn. Ingen interesserer seg for hva du gjorde i helgen, men om du har interessant innsikt å dele vil du oppleve at responsen og nettverket ditt vokser. Oppdateringene dine er med på å gi ytterligere inntrykk av hvem du er.

bli medlem i grupper

Grupper er et fint sted å holde seg faglig oppdatert. Meld deg inn i grupper med temaer som interesserer deg. En annen ekstra effekt ved å være i en gruppe er at alle medlemmer i samme gruppe vil være hverandres 2. grads forbindelse, og dermed tilgjengelig for søk. Gruppene er også et fint sted å knytte kontakt med mennesker du ønsker å ha i nettverket ditt.

del innsikten din med andre

Vær hyggelig i kommentarene dine. Husk at du skal selge din ekspertise, og ikke dine produkter. LinkedIn er et nettverk der du knytter personlige kontakter. Alle ser enkelt hvilke selskap du representerer og hvilke produkter du tilbyr. Ikke opptre som masete og “reklamete” Dersom du kommer i dialog med personer som oppfordrer deg til å snakke mer om det du selger, så gjør du selvsagt det, men ikke overøs nettverket ditt med tilbud og kampanjer. Da vil du fort oppleve at du får et begrenset nettverk. By heller på deg selv på en profesjonell og faglig måte. Vær raus med å dele din innsikt og du vil få masse tilbake.

linkedin forteller hvor mye som mangler

Når du har jobbet endel med profilen, så lurer du kanskje på hva som mangler. LinkedIn har en egen skal som viser profilstyrke. Her vil du kunne se hvor bra profilen er akkurat nå, og eventuelt hva som mangler.

skjermbilde_2019
skjermbilde_2019

Forhåpentligvis håper jeg du har fått noen gode tips til hvordan du skal kunne gjøre profilen din enda bedre. Jeg kommer også tilbake med en ny artikkel som lærer deg noen tips om hvordan du kan bruke LinkedIn til å finne søkere og promotere egen virksomhet, så abonner gjerne på bloggen for å få med deg disse også. 

Har du ytterligere spørsmål, så kan du jo legge meg til på LinkedIn, og spørre meg der? Lykke til med profilen din!

about the author
christian-ny-kvadrat.jpg
christian-ny-kvadrat.jpg

Christian Børresen

IT & Marketing Director

Markedsdirektør i Randstad siden 2016. Har utdannelse innen pedagogikk og jus. Yrkeserfaring innen IT-ledelse, markedsføring og journalistikk. Brenner for kommunikasjon, medier og ny teknologi.

her kan du blant annet lese om trender i det norske arbeidsmarkedet, hvordan du kan rekruttere på en effektiv måte, samt få tips fra våre eksperter.

abonner her